کد مطلب:293523 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:214

بیان اینکه مودت و محبت نسبت به حضرت فاطمه زهرا علامت کمال ایمان و موجب سعادت دنی


قال الله تعالی: قل لا اسئلكم علیه اجرا الا الموده فی القربی آیه 23 سوره ی شوری.


بگو ای پیغمبر گرامی من اجر و مزدی از شما در برابر رسالت خود جز مودت و محبت آنان كه به من قرابت دارند نمی طلبم.

منظور حضرت ختمی مرتبت محمد صلی الله علیه و آله از ذوی القربی و نزدیكان خود همانا در درجه اولی حضرت علی مرتضی و فاطمه زهرا و دو فرزند این دو بزرگوار می باشند چنانكه در روایات معتبره نقل شده لمانزلت هذه الایته: (قل لا اسئلكم علیه اجرا الا الموده فی القربی) قالو یا رسول الله: من قرابتك: من هولاء الذین وجبت علینا مودتهم. قال: علی و فاطمه و ابناهما (علیهم السلام) و قالها ثلاثا. دارد كه هنگامیكه آیه شریفه مزبوره نازل شد اصحاب عرض كردند یا رسول الله خویشاوندان و اقرباء شما كه مودت و محبت آنها بر ما فرض و واجب است كیانند؟ پیغمبر اكرم فرمود آنها علی و فاطمه و دو فرزند آن دو هستند و این جمله را سه بار تكرار فرمود: از احقاق الحق جلد 3 ص 2 و نیز از حضرت امام چهارم علی بن الحسین علیهماالسلام نقل شده كه هنگامیكه امیر اهل ایمان علی علیه السلام به شهادت رسید حسن بن علی علیهماالسلام در میان خطبه ای خواند كه بخشی از آن این بود:

(انا من اهل البیت افترض الله مودتهم علی كل مسلم فقال تبارك و تعالی لنبیه) قل لا اسئلكم علیه اجرا الا الموده


فی القربی فرمود من از خاندانی هستم كه خداوند تبارك و تعالی مودت آنها را بر هر مسلمانی واجب كرده است و به پیامبرش فرموده (قل لا اسئلكم الآیه) منظور مائیم و مقصود خدا را اكتساب حسنه مودت ما اهل بیت است.

این حدیث در مستدرك الصحیحین جلد 3 صفحه 172 و در ذخایر محب الدین طبری صفحه 137 و در صواعق ابن حجر صفحه 101 نقل شده است.

و نیز در كتاب نفس المهموم محدث قمی دارد كه وقتی حضرت علی بن الحسین (ع) را به اسارت آوردند و بر دروازه دمشق نگهداشتن پیر مردی شامی نزد آنحضرت آمد و بر اسارت آن بزرگوار و سایر اسراء اظهار شادی نمود و شكر خدا كرد حضرت سید سجاد (ع) كه سخن آن پیرمرد غافل را شنید وی را خواست و بدو فرمود ای شیخ تو كه بر اسیری ما شكر كردی ما را شناختی؟ آیا تو در قرآن این آیت را نخوانده ای (قل لا اسئلكم علیه اجرا الا الموده فی القربی) یعنی من از شما مزد رسالت نخواهم مگر خویشاوندان و نزدیكان مرا دوست دارید پیرمرد گفت خوانده ام امام علیه السلام فرمود ما همانهائیم كه این آیه در حق ما نازل شده است و چند آیه دیگر در این رابطه از ناحیه آنحضرت از آن پیرمرد سئوال شد و


جواب داد كه تمام آیات را كه فرموده آید تلاوت نموده ام آیا این آیات در مورد شماست و شما همانها هستید كه در آیات نامبرده اشارت به آن گردیده است فرمود آری فورا آن پیرمرد معذرت خواست و از جسارت نسبت باهل بیت عصمت كه عدم شناخت او باعث شده بود توبه كرد و از كشندگان دشمنان آل محمد(ص) در نزد خدا بیزاری جست و معلوم شد كه تبلیغات دشمن امر را بر او مشتبه ساخته است.در این مورد اشعاری استاد حكیم الهی قمشه ای رضوان الله تعالی علیه در كتاب نغمه حسینی سروده است كه ذكر آن در این مقام مناسب است.


مردی از آن خاك كه ویرانه باد

چشم چو بر فوج اسیران گشاد


گفت سپاس ایزد سبوح را

آنكه عطا كرد به تن روح را


كز شر و آشوب شما گمرهان

لطف حق آسود خلیفه جهان


زین عباد این سخن اصغا نمود

گفت كه ای شیخ بباید زدود





از دل تو زنگ خطا و غلط

تا كه ز قرآن شنوی چند خط


خوانده ای ای شیخ ز قرآن حق

آیه (لا اسئلكم) در ورق


آیه تطهیر و خمس خوانده ای

از چه در آئین به غلط مانده ای


ما بخدا مقصد این آیتیم

آل پیغمبر علم ملتیم


ما بخدا خویش رسول اللهیم

معدن علمیم و ز وحی آگهیم


ما بخدا صاحب سر حقیم

والی ملكیم و شه مطلقیم


ما كه در این سلسله ی ذلتیم

سبط رسول و شرف ملتیم


هادی خلقیم بنص رسول

حجت حقیم بحسن قبول


شیخ كز او صحبت قرآن شنید

شد خجل انگشت بدندان گزید





گفت عجب در غلط افتاده ایم

بر سر باطل عبث استاده ائیم


وای به من وای بر آئین من

وای بر این مهر من و كین من


گفت عجب كرده یزید ابن دون

در بر ما قصه دین واژگون


سخت پشیمان شد و فریاد كرد

لعن بر آن مظهر بیداد كرد


گفت كه بیزارم از این روزگار

وز عمل زشت یزید الفرار


كرد تبری ز یزید كفور

روی دل آورد برب غفور


اشك همی ریخت كه ای ذوالجلال

زارم و بیزارم از این بدسكال


لعن ابد باد بر این دیوخو

باد بدان شاه ستمگر تفو


بودمی از جهل ز دین بی خبر

ذوالكرما از گنهم درگذر





یا رب از این پس به یزید جهول

دشمنم و دوست به آل رسول


دامن سجاد گرفت از ادب

گفت كه ای مظهر الطاف رب


بر من نادان خطاكار بخش

زشتی این پیر دل افكار بخش


توبه ام از لطف و كرامت پذیر

ای به دو عالم تو مرا دستگیر


خسرو سجاد بدان شیخ راد

گفت خدا یار و رسول از تو شاد


توبه ات ای شیخ شد قبول

حشر تو با عترت پاك رسول


مفسر عالیقدر مرحوم طبرسی از كتاب (شواهد التنزیل) حاكم حكانی كه از محدثین و مفسرین معروف اهل سنت است از (ابی امامه باهلی) چنین نقل می نماید حضرت رسول خاتم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: ان الله خلق الانبیاء من اشجار شتی و انا و علی (ع) من شجرة واحدة فانا اصلها و علی (ع) فرعها و فاطمه (ع) لقاحها والحسن والحسین (ع) ثمارها و اشیاعنا اوراقها الی ان قال


(ص) لو ان عبدالله بین الصفا و المروه الف عام: ثم الف عام: ثم الف عام حتی یصیر كالشن البالی ثم لم یدرك محبتنا كبه الله علی منخریه فی النار ثم تلا (قل اسئلكم علیه اجرا الخ)

حضرت نبی اكرم (ص) فرمود ذات حقتعالی و مبدء اعلی سلسله ی انبیا را از اشجار مختلفی آفرید ولی من و علی (ع) را شجره واحده خلق فرمود من اصل آن شجره ام و علی فرع و شاخه آن فاطمه (ع) موجب باروری آن است و حسن و حسین(ع) میوه ها و ثمره ی آن و شیعیان ما اوراق و برگهای آنند تا آنجا كه فرمود اگر كسی خدا را بین صفا و مروره هزار سال و سپس هزار سال و بعد از آن نیز هزار سال عبادت نماید به طوری كه از كثرت عبادت مانند مشك كهنه و پوسیده گردد اما حب و عشق ما را نداشته باشد خدا او را بصورت در آتش افكند سپس این آیه ی مباركه را تلاوت فرمود (قل لا اسئلكم الیه اجرا الموده فی القربی)آیه 23 سوره شوری.

قال الزمحشری فی تفسیر المسمی بالكشاف: آنها لما نزلت (قل لا اسئلكم علیه اجرا الا الموده فی القربی) قیل یا رسول الله من قرابتك هولاء الذین وجبت علینا مودتهم. قال: علی و فاطمه و ابناهما: و قال (ص) یعنی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:

من مات علی حب آل محمد مات شهیدا: الا و من مات علی


حب آل محمد مات مغفورا له الا و من مات علی حب حب آل محمد مات تائبا: االا و من مات علی حب آل محمد مات مستكمل الایمان.

الا و من مات علی حب آل محمد بشره ملك الموت بالجنته ثم منكر و نكیر الا و من مات علی حب آل محمد یزف الی الجنته كما تزف العروس الی بیت زوجها.

الا و من مات علی حب آل محمد فتح له فی قبره بابان الی الجنته الا و من مات علی حب آل محمد جعل الله قبره مزار ملائكته الرحمه الا و من مات علی حب آل محمد مات علی السنته و الجماعته الا و من مات علی بغض آل محمد جاء یوم القیامته مكتوب بین عینیه آیس من رحمته الله.

الا و من مات علی بغض آل محمد مات كافرا: الا و من مات علی بغض آل محمد لم یشم رائحته الجنته: الكشاف ج 3 (ص) 764.

زمخشری كه از اعاظم مفسرین است در تفسیر خود بنام كشاف چنین گوید

هنگامیكه این آیه شریفه (قل لا اسئلكم علیه اجرا الا الموده فی القری، نازل شد گفته گردید ای رسول خدا خویشاوندان تو كه مودت و محبت به آنها بر ما واجب شده چه كسانی می باشند فرمود علی و فاطمه و دو فرزندان آنها هستند. آنگاه فرمود:


هر كس بر محبت آل محمد بمیرد شهید از دنیا رفته است (یعنی مقام و درجه شهید را داراست).

آگاه باشید هر كس بر محبت آل محمد از دنیا برود آمرزیده شده و بخشوده از دنیا رفته است.

آگاه باشید هر كس بر محبت آل محمد از دنیا رود مؤمن كامل الایمان از دنیا رفته.

آگاه باشید هر كس بر محبت آل محمد از دنیا رود ملك الموت (یعنی فرشته ی مرگ او را بشارت و مژده به بهشت می دهد و نیز دو فرشته دیگر كه ماموران سئول در قبر همین بشارت را به او می دهند.)

آگاه باشید هر كس بر محبت آل محمد از دنیا برود او را با عزت و احترام و اكرام بسوی بهشت می برند آن چنانكه تازه عروس را به خانه داماد برند.

آگاه باشید هر كس بر محبت آل محمد از دنیا رود در قبر او دو در بسوی بهشت بروی او گشوده می شود.

آگاه باشید هر كس بر محبت آل محمد از دنیا برود خدا قبر او را


زیارتگاه فرشتگان رحمت قرار میدهد.

آگاه باشید هر كس بر محبت آل محمد از دنیا برود بر طبق سنت و جماعت اسلام از دنیا رفته.

آگاه باشید هر كس بر محبت آل محمد از دنیا برود روز قیامت در حالی وارد عرصه می شود كه در پیشانی او نوشته شده (مایوس از رحمت خدا).

آگاه باشید هر كس بر دشمنی و بغض آل محمد (ص) از دنیا رود كافر از دنیا رفته.

آگاه باشید هر كس با عداوت و دشمنی بر آل محمد (ص) از دنیا برود هرگز رائحه و بوی بهشت را استشمام نخواهد نمود.

جالب توجه اینكه فخر رازی كه از اكابر مفسرین اهل تسنن است بعد از ذكر این حدیث شریف نورانی كه صاحب تفسیر كشاف آن را بصورت ارسال مسلم ذكر نموده است اضافه می كند كه آل محمد صلی آله علیه و آله كسانی هستند كه بازگشت امرشان به اوست كسانی كه ارتباطشان محكمتر و كاملتر باشد آنها آل محمد محسوب می شوند و شك نیست كه فاطمه و علی و حسن و حسین محكمترین پیوند را با حضرت رسول الله داشتند و این از مسلمات و مستفاد از احادیث متواتره است بنابراین لازم است كه آنها را آل


پیغمبر اكرم صلی الله علیه و سلم بدانیم.

آنگاه میگوید بنابراین ثابت و مسلم و محرز است كه این چهار تن ذوی القربی پیغمبر خاتم هستند و بایست از احترام فوق العاده برخوردار باشند فخر رازی دلائلی بر اثبات این مسئله دارد و میگوید شك و شبهه ای نیست كه پیغمبر اكرم (ص) بسیار فاطمه را دوست میداشت و درباره او فرمود (فاطمه بضعته منی یوذینی مایوذیها) فاطمه پاره ی تن من است آنكه او را آزار دهد مرا آزار داده و اذیت نموده است و نیز با احادیث متواتره صادر از لسان رسول الله صلی الله علیه و آله ثابت و محقق شده كه آنحضرت علی مرتضی و حسن و حسین را دوست میداشته پس محبت آنها بر تمام امت واجب است و به آیاتی چند از قرآن اشاره میكند و نتیجه میگیرد كه مودت و محبت آل محمد صلی الله علیه و آله بر كافه مسلمین و اهل ایمان واجب است این بود خلاصه از گفتار فخر رازی در تفسیرش مجلد 27/ صفحه 166/ 165.

مولف گوید اینكه این همه در آیات قرآنیه و احادیث معتبره تاكید بر مودت و محبت شده مخصوصا درباره ی خاندان عصمت و معادن حكمت و آل اطهار حضرت محمد صلوات الله علیهم فائده و نفع این مودت و محبت بحال خود امت است و گرنه پیغمبر اسلام اجر


و مزدی برای رسالت خود از امت انتظار ندارد و نیازی هم بدان ندارد بلكه این مودت و محبت به نفع و سود امت است و اثبات كننده ولایت است كه توام با توحید است و در واقع محبت اهل بیت عصمت محبت بخداست چنانكه اطاعت از ایشان اطاعت از خداست و در اشراقات سابق باین واقعیت تصریح نمودیم كه (حب محبوب خدا حب خدا است).

پس بر ما است كه مظهر حب خدا شویم و از محبت بخلق خدا دریغ نداریم بالاخص محبت آنها كه بنص قرآن بر ما واجب است و این محبت است كه مكمل ایمان و دین ما است و نفعش در نظام ملكی و ملكوتی عائد خودمان می شود.

(اللهم اجعلنا من المحجبین بمحمد حبیبك خاتم النبیین و رحمه للعالمین و محبی آله الطاهرین و عترته المعصومین سیما فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها).آمین.